
Výhody a nevýhody práce z domu
Začnime najskôr s výhodami. Jednou z najväčších je šetrenie. Šetrenie financií za prenájom kancelárie, či iných priestorov, ale aj úspora času, ktorý by ste museli venovať dochádzaniu do práce. S tým súvisia náklady na dopravu, PHM alebo za lístok na iný druh dopravy.
V prípade, ak by ste do svojej práce dochádzali svojím vozidlom, treba za významnú úsporu považovať aj to, že vaše vozidlo neopotrebovávate a vďaka tomu do neho nemusíte investovať ďalšie finančné prostriedky. Čím viac najazdených kilometrov, tým väčšie sú náklady na údržbu. Nehovoriac o možných nehodách po ceste!
Kto chce podnikať z domu, musí byť pripravený aj na nevýhody. Najmä v začiatkoch to býva problém s prelínaním osobného a pracovného života a s koncentráciou.
Niekomu môže vadiť aj samota. Opatrní by mali byť tiež podnikatelia, ktorí pri výkone svojho povolania môžu obmedzovať susedov, problém je predovšetkým hluk či prach. To sa týka manuálnych povolaní typu kamenár, stolár, automechanik či autolakýrnik.
Aký nábytok nesmie v domácej pracovni chýbať
Častou chybou, ktorú robia podnikatelia začínajúci pracovať z domu je, že si svoje „pracovisko“ nezariadia podľa svojich potrieb. V snahe ušetriť použijú staršie veci, ktoré používajú aj doma. Čo je však vhodné pre rodinný život, nemusí byť pre podnikanie.
Treba si uvedomiť, že budete pracovať každodenne viac hodín a vaše pohodlie, ale aj zdravie, by mali byť preto prvoradé. Ideálne je, ak na prácu využijete samostatný priestor, vtedy nemusíte robiť pri jeho zariaďovaní žiadne kompromisy. Problém nastáva, ak budete pracovať v bežne obývanej izbe, no zo svojich potrieb by ste však nemali zľaviť ani tu.
Okrem stola je potrebné myslieť aj na nejaké úložné priestory alebo police, či už budete podnikať v akomkoľvek odbore, vždy sa vám bude hodiť priestor na šanóny, tlačiareň alebo tonery.
Na trhu je dostatok firiem, ktoré vyrábajú kancelárske nábytky. Väčšinou sú v ponuke ako rôzne komponenty, ktoré si môžete podľa potreby vyskladať. Pre náročnejších odporúčame dať si vyrobiť všetko potrebné na mieru, kde viete použiť kvalitný masív.
Pozor na vhodné osvetlenie a správnu klímu
Aby ste sa vo svojej domácej kancelárii cítili príjemne, je treba myslieť na niekoľko ďalších náležitostí. Správne svetlo k nim určite patrí a preto ho netreba podceňovať, dlhodobé nevhodné osvetlenie sa totiž môže negatívne odraziť na kvalite vášho zraku.
Z toho dôvodu je dôležité rozmiestniť nábytok tak, aby padalo na pracovný stôl čo najviac prirodzeného denného svetla. Myslieť ale treba aj na obdobie, kedy je svetla málo. Vtedy je potrebné vhodné osvetlenie a nie je podstatné či ho zabezpečíte formou lustra alebo pracovnej lampy. Najdôležitejšie sú výkon a intenzita svetleného zdroja.
Nielen na horúce letné dni je ideálna vnútorná klíma. Každý predsa vie, aký je rozdiel pracovať v prostredí, v ktorom sa nadmerne nepotíte a kde je správna teplota.
Pri jej výbere si dajte poradiť od odborníka, aká klimatizácia je pre váš priestor ideálna. Dôležitým parametrom je cena, ale keďže to je dlhodobá investícia, treba brať do úvahy viac faktorov, napríklad spôsob ventilácie vzduchu alebo rýchly nábeh.
Nezabudnite na označenie sídla a ďalšie „formality“
Mať kanceláriu alebo aspoň sídlo firmy na domácej adrese môže byť zaujímavé, no nemali by ste zabúdať ani na povinnosti, ktoré ako podnikateľ máte voči štátu a klientom. V očiach zákona totiž nie je rozdiel, kde sídlite, pravidlá platia pre každého.
Na kontrolu vám môže prísť hneď niekoľko inštitúcii. Napríklad regionálny úrad verejného zdravotníctva, živnostenský rad, daňový úrad alebo Slovenská obchodná inšpekcia. Všetkým ste povinný umožniť vstup do priestorov, ktoré využívate pre svoje podnikane, bez ohľadu na to, či sa jedná o byt, rodinný dom alebo kancelársky priestor.
Ak sa chcete vyhnúť pokute hneď na začiatku, majte firmu správne označenú. To znamená mať označenie na schránke a pri zvončeku priamo pri dverách.
Súčasťou označenia je aj adresa sídla spoločnosti, meno zodpovedného pracovníka a otváracie hodiny pre zákazníkov, pokiaľ ich budete prijímať. Tu však treba rozlišovať medzi sídlom podnikania a prevádzkarňou.